Historien om BGA
Dette er en historie om transformasjon og ekspansjon. En spennende historie som begynner med en liten lokal familiebedrift i Gävle, som i dag er en stor e-handel med kraftig ekspansjon i Europa. Mye har skjedd gjennom årene, mye har forandret seg. Men noe som består, som har funnes helt siden firmaets start i 1993, er evnen til å lytte. Å lytte nysgjerrig og forstå hva kundene er ute etter – noen ganger før de forstår det selv. Det, i kombinasjon med et snev av vågalhet, stort fokus på kvalitet, og en sterk tiltro til sitt eget tilbud, har vært noen av de viktigste ingrediensene i bedriftens oppskrift på suksess. Dette er historien om BGA.
Prolog - Den lille familiebedriften
Året er 1993, byen er Gävle. Bengt Andersson starter BGA Videoproduktion, en lokal forretningsvirksomhet med fokus på produksjon av informasjonsfilmer og overføring av smalfilm til VHS. På slutten av 1990-tallet økte etterspørselen etter overførings- og konverteringstjenester kraftig, og disse tjenestene ble dermed en større del av bedriftens virksomhet.
Kapittel 2002-2005 – Moderne med DVD
På 2000-tallet eksploderte etterspørselen etter filmoverføring til DVD, noe som innebar store muligheter for oss til å utvide vår da fortsatt ganske beskjedne og lokale virksomhet. På dette tidspunktet begynte Björn Andersson å jobbe på heltid i bedriften, og vi investerte i nye maskiner som kunne håndtere den kvaliteten og bredden vi ville tilby innen filmoverføring fra videobånd til DVD.
Kapittel 2006-2007 - Storbyene lokker
I 2006 gjorde vi nye investeringer som gav oss mulighet til å lage våre egne maskiner til overføring av smalfilm. Maskiner som kunne oppfylle våre høye krav til kvalitet og brukervennlighet. 2006 var også det året da vi begynte å lete oss utenfor Gävle, og åpnet filialer både i Stockholm (Lidingö) og i Göteborg. Vi ansatte også vår første utenforstående medarbeider til vårt Gävlekontor, Kristoffer Sjölén, som fortsatt jobber der i dag, og har nå ansvar for hele produksjonsenheten for alle typer digitaliseringer.
Etterspørselen etter tjenester innen dias/lysbilder og foto ble større, og høsten 2006 utvidet vi virksomheten vår til også å omfatte dette.
I april 2007 åpnet vi dørene til filialen i Malmö, og i oktober samme år åpnet vi vår andre filial i Stockholm, denne gangen i Hammarby Sjöstad.
Kapittel 2008 – Med fokus på hele Sverige
Vi ville tilby våre tjenester til flere i Sverige, derfor utvidet vi i 2008 vår hjemleveringsservice til å omfatte femten tettsteder. Vi flyttet også til nye, fine lokaler både i Gävle og i Göteborg.
Kapittel 2009 - En megameter smalfilm
Et av mange begivenhetsrike år da vi utvidet vår populære tjeneste for hjemlevering ytterligere. Denne gangen tilbød vi den til hele Sverige, og i tillegg helt uten ekstra kostnad. Vi valgte også å stenge våre butikker på Lidingö og i Hammarby Sjöstad, og heller ha butikklokaler på Östermalm i Stockholm, der vi kunne tilby kortere leveringstider og mer attraktive åpningstider. 2009 var også det året da vi ble omgjort til aksjeselskap, BGA Videoproduktion AB. I løpet av året lyktes vi dessuten med å skanne 1 000 000 meter smalfilm – en rekord som senere ble slått med god margin.
Kapittel 2010 – Bedriften vokser overalt
I 2010 gjorde vi virksomheten bredere, slik at den også omfattet digital framkalling. Dessuten åpnet vi to helt nye butikker, en i Stockholm og en i Norrköping. Vår Malmöbutikk ble flyttet til nye lokaler midt i sentrum, noe som gjorde at vi kunne tilby bedre åpningstider der også. I Gävle hadde vi begynt å vokse fra de 320-kvm store lokalene våre, og flyttet derfor til nye lokaler noen kvartaler unna.
Kapittel 2011-2012 – Mer modernisering
I 2011 så vi – og benyttet oss av – muligheten til å kjøpe opp to eksisterende fotobutikker i Jönköping og Sundbyberg. Butikken i Gävle, som tidligere hadde delt plass med vårt produksjonsanlegg, fikk også flytte til ordentlige og helt egne butikklokaler i sentrale Gävle. 2011 var også det året da vi begynte å modernisere butikkene våre, og utvidet åpningstidene. Dette arbeidet fortsatte og ble mer intenst i 2012, som også var det året vi startet vår separate virksomhet BGA Fotocenter, der vi framkaller bilder og lager forstørrelser.
Nye kapitler i historien om BGA
BGA Videoproduktion hadde en blomstrende vekst der filial etter filial ble åpnet rundt i landet, og der investeringer gang etter gang viste seg å være fruktbare. Men den største milepælen i historien om BGA, er det som skjedde når man ville og våget enda mer. Parallelt med den opprinnelige virksomheten, ble det startet en sidevirksomhet med fokus på fotorammer og fotoalbum; BGA Fotobutik. Og med disse produktene fantes muligheten til å utforske nytt land, nemlig internett.
Kapittel 2013 - En e-handel blir født
Internett virket som et spennende sted med uendelige muligheter, selv for en bedrift som hadde base i lille Gävle. En e-handel ble lansert ved årsskiftet – og den første bestillingen kom faktisk allerede på nyttårsaften i 2012. Fine og rimelige rammer stod i fokus, og interessen for disse produktene viste seg å være enorm. Rammer i litt uvanlige størrelser og farger ble overraskende populære, og vi skjønte fort at det fantes et tomrom å fylle på markedet.
Kapittel 2014 - E-handelen trenger mer plass
Interessen for rammene våre fortsatte å vokse, og i løpet av året ble antallet kunder i e-butikken mer enn doblet. 2014 var et intenst år da vi med stor entusiasme og i rasende fart utvidet vårt utvalg av produkter. Dette førte ikke overraskende til at vi raskt vokste fra det eksisterende lageret vårt, og var nødt til å utvide det for å få plass.
Kapittel 2015 - E-handelen begynner å utforske Norden
Med to fine år som e-handlere bak oss, begynte vi å bli skikkelig varme i trøya. Nå var det på tide å titte utenfor landegrensene, og vi bestemte oss for å etablere oss i Norge også, noe som ble virkelighet den første november 2015. Tidligere den våren hadde vi innsett at det eksisterende lageret hadde blitt altfor lite (igjen!), og jakten på mer lagerplass begynte igjen. Denne gangen var vi litt mer erfarne, og lette med en gang etter lokaler som kunne tåle en liten framtidig vekst også (for det gikk jo så bra!). Ved slutten av året fant vi endelig vårt nye hjem, og vi skulle flytte i løpet av våren 2016.
Kapittel 2016-2018 - E-handelen går igjennom en utviklingsfase
Etter flyttingen til nye lokaler hadde vi plass til å utvikles! Og i løpet av årene som fulgte utvidet vi vårt utvalg av fotorammer, og begynte også nysgjerrig å utforske nye produkter til å supplere rammene med. Stilige og trendy plakater virket som en god idé – og sånn ble det. Lysten til å oppdage mer av verden vokste seg sterkere, og en ny finsk søsterside ble lansert. I løpet av 2017 utvidet vi sortimentet ytterligere, og tok inn masse stilige speil i alle former, farger og størrelser. Det samme året trådde vi også inn i Danmark, som viste seg å være et marked der produktene våre ble satt stor pris på. Å ha tatt seg inn på fire markeder var virkelig ikke dårlig, men verden utenfor Norden var fortsatt lokkende.
Kapittel 2019 - E-handelen endrer navn og stil
BGA Fotobutik endret navn til BGA.SE, og med navneendringen fulgte det også med et helt nytt utseende og grafisk profil. Men det var virkelig ikke det eneste som skjedde dette begivenhetsrike året. Veldig mange nye og spennende produkter fylte nettbutikken vår, og lageret måtte utvides til hele 5000 m2. 2019 var også det året da vi feiret at e-handelen hadde passert 200 000 kunder siden starten.
Kapittel 2020 - E-handel og pandemi
Pandemien slo til og alle tilbragte mer tid hjemme. Mange bodde som aldri før og innredning stod høyt på innkjøpslisten. Vi ekspanderte i rasende fart og åpnet e-butikker i Nederland, Belgia, Tyskland og Østerrike. Utvalget vokste, og mange nye trendy produkter flyttet inn. Lageret ble utvidet, og e-handelen passerte med god margin 400 000 kunder siden starten.
Kapittel 2021-2022 - E-handelen fortsetter å ekspandere
Den raske ekspansjonen gjorde det mulig for oss å prøve oss fram med et nytt sortiment lengre ifra de produktene vi tidligere hadde tilbudt. Vi kom imidlertid fram til at nytt ikke alltid er bedre. Nå skulle hele fokus isteden ligge på det vi brenner mest for, og der vi har vår ekspertkompetanse – nemlig rammer! Lageret ble utvidet igjen, denne gangen til ikke altfor beskjedne 8000 m2. Ekspansjonen i Europa fortsatte, og BGA trådde inn på markedet i England, Irland, Sveits og Frankrike. Ytterligere et nettsted ble lansert – bgaframes.eu – som lar kunder i fler land i Europa ta del i våre førsteklasses produkter.
Det er lenge igjen til epilogen, og mange spennende kapitler venter i historien om BGA. Bli en del av historien og ta en titt på vårt imponerende utvalg av rammer for alle stiler!